Eén propedeuse voor vijf studies

De Gereformeerde Hogeschool in Zwolle voert deze zomer opnieuw motivatiegesprekken met studiekiezers. Maar de echte twijfelaar kan in september aan een ‘keuzejaar’ beginnen: één propedeuse voor vijf opleidingen.

De Gereformeerde Hogeschool denkt de uitval onder eerstejaars flink te kunnen verminderen. Veel eindexamenkandidaten zouden op dit moment nog niet weten welke studie ze willen doen.  Degenen die alleen weten dat ze ‘met mensen willen werken’, kunnen in het eerste half jaar van hun studie vakken volgen voor de pabo, verpleegkunde, godsdienst pastoraal werk, sociaal pedagogische hulpverlening en maatschappelijk werk & dienstverlening.

'De studies kennen bij bepaalde vakken behoorlijke overlap', legt een woordvoerder uit. Die worden samengevoegd in het eerste half jaar, waarin studenten ook intensieve begeleiding krijgen. Tijdens het tweede semester volgen ze vakken van de opleiding van hun keuze. Dan is het niet meer mogelijk om te switchen. 'Als een student dan nog wil wisselen hebben wij iets verkeerd gedaan', aldus de woordvoeder.

Het is beslist geen programma voor scholieren die nog wat willen aanrommelen voor ze echt aan de slag gaan, benadrukt hij. 'Het keuzejaar is misschien wel zwaarder dan een gewone propedeuse. In het tweede deel moet immers wat inhoudelijke kennis worden ingehaald die ze het eerste half jaar hebben gemist.'

De Gereformeerde Hogeschool heeft al tien aanmeldingen voor het traject en mikt op vijfentwintig inschrijvingen.