Eén studievereniging voor Instituut Engineering

De vijf studieverenigingen van het Instituut Engineering, onderdeel van de faculteit Natuur en Techniek, gaan op in één nieuwe studentenorganisatie.

Dat is althans de bedoeling van een groep bestuursleden van de bestaande studieverenigingen. Zij zijn bezig met het schrijven van statuten, het ontwerpen van een website en organiseren van een eerste evenement. Over enkele weken moet de instituutsbrede studievereniging zijn opgericht. De bestaande clubs zijn daarmee overbodig geworden, zegt Nick Verstege, voorzitter van studievereniging BGU van technische bedrijfskunde en een van de initiatiefnemers.

De reden voor deze stap is dat het instituut het onderwijsaanbod op de schop neemt waarbij enkele opleidingen en afstudeerrichtingen verdwijnen. Ook nemen de studenten met een gezamenlijke vereniging een voorschot op de toekomstige verhuizing van de faculteit naar De Uithof, waar het volgens Verstege gebruikelijk is dat er per instituut één studievereniging actief is.

Er is bewust gekozen voor de oprichting van een nieuwe organisatie omdat een fusie van de bestaande verenigingen ‘veel rompslomp’ zou geven. De besturen van Micros, BGU, ArtTech Media, SPROT en SV S!GN zijn volgens Verstege voorstander van de oprichting van één studievereniging en de opheffing van de bestaande organisaties. ‘Maar daar moeten uiteindelijk de ledenvergaderingen van de verenigingen over beslissen.’

Op Facebook kunnen studenten stemmen wat de nieuwe naam van de vereniging wordt. De afkorting WET (naar de opleidingen werktuigbouwkunde, elektrotechniek en technische bedrijfskunde) is tot op heden verreweg favoriet.