Ede wil dependance in Dordrecht

De Christelijke Hogeschool Ede onderzoekt de mogelijkheden van een dependance voor geestverwante studenten in Dordrecht. Daar zou de instelling vanaf september 2009 minimaal drie duale opleidingen verzorgen.

Het haalbaarheidsonderzoek concentreert zich op de opleidingen verpleegkunde, sociaal pedagogische hulpverlening en leraar godsdienst/levensbeschouwing. Gemeente en hogeschool delen de kosten, die neerkomen op een totaalbedrag van ongeveer 20 duizend euro.

Dordrecht heeft een klein hoger-onderwijsaanbod: Inholland en de Hogeschool Rotterdam hebben er een pabo en er lopen wat duale trajecten, maar meer dan 1200 studenten telt de stad niet. ‘En dat is wel erg weinig’, vindt een voorlichter. ‘Vandaar dat we er alles aan doen om meer hbo-opleidingen binnen te halen. Inholland en de Hogeschool Rotterdam hebben daar echter geen ruimte voor, en de Christelijke Hogeschool Ede wel. Gelet op de signatuur van ons achterland en de nabijheid van Zeeland is Dordrecht een mooie plek voor de CHE.’

Eind dit jaar hakken Dordrecht en CHE de knoop door. Is de vestiging haalbaar, dan gaan de opleidingen in 2009 van start. Bovendien volgt dan nader onderzoek naar de komst van vol- en deeltijdopleidingen.