Educatieve minors bij tien universiteiten

Tien universiteiten hebben toestemming om hun bachelorstudenten versneld tot leraar op te leiden. De Erasmus Universiteit moet nog een jaar wachten en drie andere universiteiten dienden geen aanvraag in.

Dit voorjaar kreeg staatssecretaris Van Bijsterveldt brede politieke steun voor haar plan om de universiteiten academische bachelordocenten te laten opleiden. Ze hoopt daarmee het lerarentekort terug te dringen. De nieuwe docenten mogen lesgeven in de onderbouw van het voortgezet onderwijs en op de mavo (vmbo-t). Bovendien alleen in hun eigen vak: wie bijvoorbeeld geschiedenis heeft gestudeerd, is niet bevoegd als leraar aardrijkskunde.

De staatssecretaris moest de Kamer wel beloven dat onderwijskeurmeester NVAO de plannen goed zou controleren, zeker van de universiteiten die geen ervaring hebben met het opleiden van leraren. Van deze groep hebben alleen Tilburg, Maastricht en de Open Universiteit geen aanvraag ingediend. De Erasmus Universiteit deed dat wel, maar kreeg van de NVAO te horen dat het te vroeg was om de minor al in 2009 te beginnen.

De animo voor de minor was groot in Rotterdam, meldt Erasmus Magazine. Het maximale aantal van vijftig deelnemers werd met gemak gehaald. De universiteit hoopt de minor volgend studiejaar alsnog te kunnen starten. Studenten die zich hadden aangemeld kregen begin juli te horen dat ze de minor elders moesten volgen. Economiestudent Tim Gouw kan bij de Universiteit van Amsterdam terecht. ‘Het is wel waardeloos dat ik nu zelf een stageplek moet regelen, want in Amsterdam zijn de stages al lang en breed verdeeld.’