Een betere wereld

Wat is de Derde Kamer?
De Derde Kamer bestaat uit 150 leden, 120 komen uit Nederland de rest uit ontwikkelingslanden in Afrika en Zuid-Amerika, maar ook bijvoorbeeld Servië en Macedonië. Samen proberen we mensen bewust te maken van de millenniumdoelstellingen die de Verenigde Naties hebben opgesteld. We doen voorstellen om dichter bij die doelen te komen en organiseren voorlichtingsactiviteiten.

Millenniumdoelstellingen?
De Verenigde Naties hebben een pakket van doelstellingen opgesteld op het gebied van duurzaamheid en ontwikkeling. Deze moeten eigenlijk voor 2015 behaald zijn. Denk aan het bestrijden van ziektes, het werken aan een beter milieu en basisonderwijs voor alle kinderen in de wereld.

Gaan jullie dat redden?
Helaas zijn de millenniumdoelstellingen nog niet genoeg bekend. We gaan het niet halen voor 2015. Mijn belangrijkste motivatie om door te gaan is dat het ooit moet lukken.

Waarom ben je lid geworden?
Ik zag een oproep in de krant. Ik wil later graag in ontwikkelingslanden werken, bijvoorbeeld via Artsen Zonder Grenzen. De Derde Kamer past daar heel goed bij. Het helpt bij mijn ontwikkeling.

Resultaten?
We hebben een voorstel gedaan om ROC’s in Nederland te laten samenwerken met vakscholen in Afrika. Dat initiatief is goed opgepakt. Veel ROC’s hebben inmiddels goede contacten met de vakscholen.

Wanneer grijpen jullie de macht?
Ik denk niet dat er een machtsovername inzit. We strijden ervoor dat er een moment komt waarop alle bewoners van Nederland weten wat wij doen en zich bewust zijn van de millenniumdoelstellingen en daar ook naar leven. En ik wil hier in Trajectum tegen studenten zeggen: Jullie kunnen ook iets doen met de millenniumdoelen, zorg ervoor dat je weet wat het is.

Waar kunnen we jullie vinden?
We zijn aanwezig bij Crossing Cultures op 20 april. Ik organiseer daar een workshop met een quiz. En we zijn veel bezig met voorlichting. Bijvoorbeeld op het bevrijdingsfestival 5 mei zijn we van de partij.
Mark Vos