Eerstejaars willen gratis sporten

Ruim zestig procent van de propedeusestudenten bij de Faculteit Economie en Management (FEM) vindt dat gratis sporten aan de HU moet worden ingevoerd.

Dat blijkt uit een onderzoek over verantwoord maatschappelijk ondernemen onder zeshonderd propedeusestudenten. De eerstejaars hielden een enquête voor het vak Leren onderzoek doen. Ruim tachtig procent vindt dat de hogeschool te weinig mogelijkheden biedt om te sporten. Steeds meer studenten beoefenen een sport: het aantal groeit van 58 procent vorig jaar naar 63 procent dit jaar.

Ook oordeelt een meerderheid dat de faculteit te weinig doet aan duurzaam energiegebruik (61 procent) en is er te weinig aanbod van gezonde voeding (55 procent). Het percentage dat kritiek heeft op de mogelijkheid van gezonde voeding wordt kleiner: vorig jaar vond 64 procent dat er te weinig vitaminerijk en caloriearm eten in de kantine ligt. Het aantal studenten dat meer sportvoorzieningen en een verhoging van milieubewust energiegebruik voorstaat, is ten opzichte van vorig jaar gestegen.