Elsevier: Hogeschool Utrecht nauwelijks verbeterd

De Hogeschool Utrecht – vorig jaar hekkensluiter met elf procent op de ranglijst van weekblad Elsevier – heeft zich op de nieuwe lijst van beste hogescholen nauwelijks verbeterd.

Slechts bij acht van de 67 beoordeelde opleidingen (twaalf procent) zijn studenten bovengemiddeld tevreden. Wel laat Utrecht de door reorganisaties geteisterde Hogeschool Van Hall Larenstein achter zich (acht procent) en ook de Hogeschool Inholland: bij slechts twee van de 68 beoordeelde opleidingen (drie procent) zijn studenten daar bovengemiddeld tevreden.

De Christelijke Hogeschool Ede en de NHTV Breda zijn volgens de nieuwe ranglijst van weekblad Elsevier de beste hogescholen. Van de grote hbo-instellingen is Avans de winnaar.

Deze hogescholen hebben relatief de meeste opleidingen waarover studenten ‘bovengemiddeld tevreden’ zijn. Specifieke vragen over bijvoorbeeld docenten, het onderwijsprogramma, faciliteiten en organisatie, zijn niet meegewogen in de ranglijst.

De Christelijke Hogeschool Ede voert de lijst fier aan: daar scoren negen van de tien opleidingen – dus negentig procent – bovengemiddeld. De NHTV Breda en de Gereformeerde Hogeschool volgen met 83 en tachtig procent.

Avans Hogeschool steekt met kop en schouders boven de andere brede hogescholen uit. Bij zeventig procent van de opleidingen zijn studenten bovengemiddeld tevreden. Van het peloton achtervolgers scoren Zuyd Hogeschool (47 procent), Hanzehogeschool (44 procent), Saxion (33 procent), Fontys (32 procent), Stenden en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (beide dertig procent) aanzienlijk minder.

De Hogeschool van Amsterdam doet het opmerkelijk beter dan vorig jaar. Studenten zijn daar nu bovengemiddeld tevreden over een kwart van de opleidingen tegen twaalf procent vorig jaar. Daarmee passeert Amsterdam de Hogeschool Rotterdam (24 procent), Windesheim (23 procent) en de Haagse Hogeschool (19 procent).

Elsevier gebruikt de studentenoordelen uit de jongste Nationale Studenten Enquête van onderzoeksbureau ResearchNed, die jaarlijks onder alle studenten wordt verspreid.