Nieuws

Ergernis over regels

Hbo-docenten ergeren zich
minder dan universitaire docenten aan alle regeltjes op hun werk. Maar het
ontloopt elkaar niet veel, blijkt uit onderzoek naar de regeldruk in het
onderwijs.


Hbo-docenten ergeren zich bijvoorbeeld aan regels voor het inroosteren
van lessen, het reserveren van werkplekken, de uitvoering van de accreditatie en
de urenvergoeding voor onderwijs- en ontwikkelingstaken.

Universitaire docenten balen met name van de
regels rond tijdelijke contracten. Die

leiden tot onrust en onzekerheid, schrijven de onderzoekers. Ook
de urenregistratie en het gewicht van publicaties in tijdschriften wekken
wrevel.

Onderwijsvernieuwing en het aanvragen van ondersteuning vinden beide
groepen irritant. De regels kosten te veel tijd of ze werken niet goed.
Afschaffen kan lang niet altijd. Heldere communicatie kan helpen om de ergernis
te drukken, menen de schrijvers van het rapport.

Docenten kregen een lijst met regels voorgelegd en
moesten invullen hoe irritant ze die vonden. Op een schaal van 1 (helemaal niet
irritant) tot 10 (zeer irritant) geven de hbo-docenten gemiddeld een 4,5 en
wo-docenten een 4,8.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksinstituut ITS van de Radboud
Universiteit Nijmegen. Er deden 161 hbo-docenten aan mee en 139 wo-docenten. In
andere onderwijssectoren lag de ergernis op ongeveer hetzelfde ‘matige’
niveau.