Ex-landbouwminister Veerman hoogleraar

Dat heeft de Wageningse rector magnificus Martin Kropff bekend gemaakt tijdens de Dies-lezing vrijdag 9 maart. De landbouwuniversiteit heeft voor de komst van Veerman een bijzondere leerstoel geregeld, in Tilburg wordt hij gewoon hoogleraar.
De ex-bestuurder zal zich wekelijks zes uur melden aan elke instelling. De onderzoeksopdracht van Veerman is nog niet helemaal ingevuld, maar vast staat dat hij zich gaat richten op grensoverschrijdende onderwerpen als energiebeleid, klimaatontwikkeling en voedsel.
De CDA’er Veerman was van 2002 tot eind vorige maand minister van Landbouw. Daarvoor was hij vijf jaar bestuursvoorzitter van de Wageningen Universiteit. Tussen 1989 en 1997 was hij hoogleraar agrarische bedrijfseconomie en -sociologie aan de Universiteit van Tilburg. (HOP)