Excessen rond ontgroening ‘incidenten’

In antwoord op kamervragen van de SP wijst Plasterk op de maatregelen die de TU Delft vorige week nam tegen het Delftsch Studenten Corps. Dat zou eerstejaarsstudenten tijdens de ontgroeningsperiode hebben mishandeld. In reactie daarop heeft de universiteit het corps een deel van zijn beurzen afgepakt en de contacten voor een jaar bevroren.

Ook moeten de instellingen er volgens de minister op toezien dat de studentenverenigingen hun gezamenlijke gedragscode naleven. Daarin worden aanbevelingen gedaan voor onder meer de behandeling van ‘feuten’.

De SP vindt eigenlijk dat de minister onderzoek moet instellen naar de mate waarin aspirant-leden worden blootgesteld aan ‘vernederingen, lichamelijke verwaarlozing, bedreiging en geweld’. Maar Plasterk voelt daar weinig voor en beschouwt de gebeurtenissen in Delft als ‘incidenten’.

Er kwamen de afgelopen weken nog meer ‘gezelligheidsverenigingen’ negatief in het nieuws. Ze zouden hun eerstejaarsstudenten goudvissen laten eten. Gisteren kreeg een Amsterdamse studentenvereniging het verwijt dat leden twee dwerggeitjes zouden hebben mishandeld. Volgens de Dierenbescherming zou het om een studentengrap gaan. Harde bewijzen zijn er vooralsnog niet. (HOP)