Extra kamers ‘druppel op gloeiende plaat’

De 16.000 extra studentenwoningen die minister Donner met het Landelijk Actieplan Studentenhuisvesting belooft zijn bij lange na niet voldoende. Zo schrijft de Utrechtse VIDIUS studentenunie in een verklaring.

Vorige week ondertekenden huisvesters, studentenbonden en minister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken het actieplan, waarin wordt aangekondigd om de komende vier jaar 16.000 studentenkamers te bouwen.

Voor de gemeente Utrecht betekent dit dat er tot 2015 zo’n 650 structurele en 800 tijdelijke studentenwoningen bij komen. Maar met een jaarlijkse toename van ruim anderhalf duizend studenten en een behoefte aan 6.700 eenheden ‘lijkt dit slechts een druppel op de gloeiende plaat’, moppert VIDIUS (voorheen USF Studentenbelangen).

Als de gemeente serieus werk wil maken om het kamertekort op te lossen dan zal zij het zogenaamde omzettingsbeleid moeten versoepelen, meent VIDIUS. De gemeente heeft het huiseigenaren enkele jaren geleden moeilijker gemaakt om een woning om te zetten in kamers voor studenten. Dit moet de verslechtering van de leefbaarheid in de wijken tegengaan, maar zorgt er tevens voor dat er minder snel kamers worden verhuurd.

Ook pleit de studentenorganisatie voor de oprichting van een lokaal platform voor studentenhuisvesting, zoals in het actieplan wordt geopperd.