Faculteitsraad is onderzoeken beu

De afgelopen vier jaar vonden bij de FE dertien onderzoeken plaats naar aanleiding van klachten over het onderwijs of de bekostiging van studenten. Die kosten de faculteit handenvol met geld en slokken energie op. ‘Het verpest de sfeer op de faculteit. Iedereen loopt op z’n tenen, bang nieuwe onderzoeken aan de broek te krijgen. Het college van bestuur is de faculteit aan het doorlichten alsof we een stel kwaaie jongens en meisjes zijn’, zei voorzitter Ton Stiekema tijdens een extra vergadering op dinsdag 28 augustus.
De raadsleden vonden het ongepast dat het college gesprekken heeft gevoerd met enkele (oud)personeelsleden die klachten hadden over de gang van zaken. Het college had hen de kritiek eerst binnen de faculteit moeten laten aankaarten. De raad vroeg om spoedige toezending van de correspondentie en verslagen van deze gesprekken.
Daarnaast vindt de raad dat het college te weinig moeite heeft gedaan om sommige conclusies van de Onderwijsinspectie naar aanleiding van het onderzoek bij Archimedes tegen te spreken.
Een voorstel van het dagelijks bestuur van de faculteitsraad om een bijeenkomst voor het personeel te beleggen, haalde geen meerderheid. De meesten wilden eerst een gesprek met het college aangaan. Dat zou voor 10 september moeten plaatsvinden. Dan zou ook de gevraagde informatie beschikbaar moeten zijn.
In een reactie meldt het college van bestuur: ‘De meeste onderzoeken waarover de medezeggenschapsraad van de faculteit Educatie heeft gesproken, betreffen reguliere onderzoeken die ook bij andere faculteiten worden uitgevoerd. Daarnaast heeft het college van bestuur, in navolging van een eerder gesprek met de medezeggenschapsraad van de FE, het initiatief genomen voor een bijeenkomst met de raad om de onderzoeken toe te lichten.’ (GR)