Financiën HU ‘zorgelijk’

Om een dreigend tekort van bijna 8 miljoen euro op de begroting van het lopend kalenderjaar te dichten, spreekt de hogeschool 6,5 miljoen van de reserves aan. Door een meevaller op het gebied van huisvesting sluit de begroting af met een batig saldo van 1,8 miljoen.
Vorig jaar werd bijna 5 miljoen ingeteerd op de reserve, volgend jaar is er nog 2 miljoen nodig, aflopend naar 7 ton in 2009.
De oorzaak van de tekorten zijn volgens het college dat de subsidie van het ministerie achterblijft bij de groei van het aantal studenten (zowel landelijk als bij de HU). Ook de ‘ambities’ van de hogeschool op het gebied van onderwijs en onderzoek kosten geld.
De centrale medezeggenschapsraad buigt zich dinsdag 30 januari over de begroting. (GR)