Flinke opbrengst Happietaria voor goed doel

Happietaria, het tijdelijk restaurant dat gerund wordt door Utrechtse studenten, heeft ruim 50.000 euro opgeleverd. Het geld gaat naar een trainingscentrum voor kleine ondernemingen in Zuid-Afrika.

Het restaurant vond dit jaar onderdak bij de christelijke studentenvereniging SSR-NU aan de Oudegracht. Van 2 tot en met 25 maart serveerden de studenten lunches en diners. De opbrengst wordt door ontwikkelingsorganisaties ICCO en Wilde Ganzen met bijna 2,5 keer vermenigvuldigd. Zodoende komt de teller op bijna 58 duizend euro.

Het opleidingscentrum bevindt zich in de provincie Kwa-Zulu Natal, waar veel werkloosheid is. Mensen leren vaardigheden zodat ze kleinschalige ondernemingen kunnen starten, zoals winkeltjes, een groententuin of een handel in tweedehands kleding.