‘Fontys criminele organisatie’

Heertje schrijft maandelijks een column in het blad in de vorm van een briefwisseling met VVD-kamerlid Paul de Krom. ‘Tot de samenleving dringt door dat in het hbo een machtige klasse van beheerders is ontstaan, die grootschaligheid koesteren voor hun eigen belang’, aldus Heertje in zijn brief.
Die ‘beheerders’ hebben volgens de econoom ‘belang bij financieel rendement door zoveel mogelijk leerlingen door een opleiding te jagen. Ze bieden valse lesmethoden, valse vakken, valse arbeidsvoorwaarden en valse beoordelingen aan.’
Fontys-baas Norbert Verbraak krijgt er persoonlijk van langs. ‘Die gooit er met behulp van de rechter een wiskundedocent uit die openlijk probeert de studenten solide lessen te geven. Verbaan (sic; red.) geeft leiding aan een instituut met de formele karakteristieken van een criminele organisatie. Ontmaskering is geboden.’
De kwaliteit en de bestuurscultuur van het hbo moet volgens Heertje inzet worden van een parlementair onderzoek, voordat op het Binnenhof wordt besloten tot structurele salarisverhoging van docenten.
Paul de Krom gaat niet al te diep op de aanval van Heertje in. Hij vindt dat de salarissen van docenten sowieso omhoog moeten en pleit voor ranglijsten van instellingen, waarvan een competitief element uitgaat.
Fontys-voorzitter Norbert Verbraak laat via een woordvoerder weten ‘verdrietig’ te zijn over de aanval van Heertje. ‘We nemen de kwaliteit van ons onderwijs zeer serieus en gaan een discussie niet uit de weg. Maar dan moet de toon ook serieus zijn.’ Onduidelijk is nog of de instelling juridische stappen overweegt tegen Heertje. (HOP)