Fontysbaas Verbraak kondigt vertrek aan

Al in 1985 was de nu 59-jarige Verbraak bestuurder van de Katholieke Leergangen, een van de hogescholen die in Fontys opgingen. Door zijn vertrek vorige maand aan te kondigen, wil hij de raad van toezicht van zijn hogeschool de ruimte geven een opvolger te vinden.
De welbespraakte Verbraak is een van de gezichtsbepalende bestuurders in het hbo. Dat heeft niet alleen te maken met zijn aantal dienstjaren, maar ook met zijn manier van optreden. De grote reorganisatie die hij bij Fontys doorvoerde, maakte hem niet overal even populair. Docenten die op een zijspoor belandden, beschuldigden de hogeschool van intimidatie. De econoom Arnold Heertje schilderde hem in de media af als baas van een criminele organisatie.
Ook bij de universiteiten was hij enige tijd het gesprek van de dag, toen hij twee jaar geleden aankondigde dat Fontys zelf promovendi wilde opleiden. KNAW-voorzitter Frits van Oostrom noemde hem tijdens een congres daarom ‘de bonte hond’ van het hbo. Een kwalificatie die Verbraak met een grijns en een opgestoken vuist in ontvangst nam. (HOP)