Forse groei aantal studenten blijft uit

De HU telt dit studiejaar in totaal ongeveer 4 procent meer studenten dan vorig jaar. De forse toename die de hogescholenkoepel HBO-raad voorspelde blijft daarmee uit.

Dat valt op te maken uit recente cijfers over de feitelijke aanmeldingen van Bureau Inschrijving. Tot op heden hebben zich zo’n 36.200 studenten bij de HU ingeschreven, tegenover 34.800 vorig jaar. Het gaat om studenten van het eerste tot en met het laatste jaar van de studie. Onbekend is nog wat de definiteve toename van eerstejaars is.

Op basis van de hoge vooraanmeldingen (plus 18 procent) bij het Bureau Aanmelding en Plaatsing voorzag de HBO-raad begin augustus een enorme toeloop van studenten aan hogescholen. Van verschillende kanten werd er op gewezen dat deze cijfers niet betrouwbaar waren: de Invoering van het registratiesysteem Studielink en een andere manier van aanmelden bij kunstacademies krikten de vooraanmeldingen kunstmatig omhoog.

Ook Hans van der Ende, beleidsmedewerker kwaliteitszorg bij de HU, krabde zich na het lezen van de krantenkoppen over de ‘explosieve’ stijging van studenten achter de oren. Hij analyseerde de cijferbrij en kwam tot de prognose dat de stijging om en nabij de 4 procent zou zijn. ‘Als ik de cijfers nu zie dan zat ik daar dichtbij’, stelt hij vast.