Forse stijging vooraanmeldingen

Dit blijkt uit het aantal vooraanmeldingen van het centraal bureau aanmelding en plaatsing van de IB-Groep. Deze cijfers betekenen niet dat de studenten zich ook daadwerkelijk inschrijven, maar ze geven wel een trend aan.
De meeste animo is er voor de faculteit Educatie die met een kleine driehonderd vooraanmelders bijna 50 procent piekt ten opzichte van het vorig jaar. Ook de faculteiten Maatschappij en Recht (een dikke 500 aanmelders) en Natuur en Techniek (bijna 400) lijken met 20 procent fors te stijgen. De andere faculteiten groeien minder hard: onder de tien procent.
De piek wordt vooral veroorzaakt door de stijgende interesse voor de voltijdopleidingen: met 2300 vooraanmelders een verhoging van 11 procent. Ook de deeltijd doet een duit in het zakje: 220 aanmeldingen leidt tot een toename van 80 procent. Bij de duale varianten zitten ook progressie: zestig vooraanmeldingen betekenen een toename van 22 procent.
Volgens Hans van der Ende, medewerker stafbureau bedrijfsvoering, zakken de vooraanmeldingen bij de HU de komende maanden zodat ze meer in de pas lopen met de landelijke ontwikkelingen. ‘Mijn schatting is dat ze gaan dalen. Hooguit vijf procent meer studenten schrijft zich werkelijk in.’ (GR)