Forse verschuivingen bij twee faculteitsraden

De verhouding tussen de studentenpartijen MUST en USVBO in de centrale medezeggenschapsraad (CMR) blijft na de tussentijdse verkiezingen gelijk. Bij twee faculteitsraden zijn wel flinke verschuivingen.

Dat blijkt uit de verkiezingsuitslag van de studentgeledingen in de CMR, drie faculteitsraden en enkele opleidingscommissies. Eind november vonden tussentijdse verkiezingen plaats omdat een deel van de studenten gaandeweg de rit is gestopt met het raadswerk. De opkomst was volgens de kiescommissie zeer laag: er werden 1811 geldige stemmen uitgebracht, dat is 2,95 procent van de totale studentenpopulatie.

De verkiezingen leiden binnen de CMR niet tot andere verhoudingen tussen de studentenpartijen. MUST behoud zes zetels, waarvan er vier zijn vernieuwd. Opmerkelijk is dat Nadiya el Hana met een relatief groot aantal van 131 stemmen een voorkeurzetel verdient Op de vier zetels van USVBO nemen twee nieuwe leden plaats.

Bij de raad van de faculteit Economie en Management heeft wel een politieke aardverschuiving plaats gevonden. De lijst MUST keldert van acht naar drie zetels. Vijf studenten zijn gestopt en er daar staat slechts één kandidaat tegenover; die is echter niet gekozen. USVBO stijgt van twee naar vijf. Daarbij heeft de nieuwe lijst Pecunia één plaats weten te bemachtigen.

Ook bij de raad van de faculteit Natuur en Techniek doet een nieuwe partij zijn intrede. De lijst Breekijzer ziet alle drie de kandidaten gekozen, waarvan twee met voorkeurstemmen. MUST handhaaft zich op zes zetels, waarvan drie plekken door nieuwe studenten worden bezet.

De raad van de faculteit Maatschappij en Recht kent een kleine verandering: MUST levert een zetel in ten gunste van de lijst Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Opvallend is verder de hoge opkomt voor de opleidingscommissie farmakunde. Bijna vijftig procent van de studenten bracht hier een stem uit.