Foutje op kandidatenlijst

De kandidatenlijst van het personeel van de FEM telde aanvankelijk tien personeelsleden, één meer dan het aantal zetels. Dus waren er verkiezingen nodig. Maar er bleek een persoon op te staan die bij de FNT thuis hoorde. Nu dit is hersteld zijn er evenveel gegadigden als plaatsen en zijn verkiezingen overbodig.
Het omgekeerde geldt voor de personeelsgeleding van de FNT. Daar waren eerst geen verkiezingen vereist, maar omdat er nu een deelnemer meer is dan het aantal zetels moet het personeel toch gaan stemmen.
De animo om zitting te nemen in een opleidingscommissie (OC) of gemeenschappelijke opleidingscommissie (GOC) blijkt niet al te groot. Bij slechts drie van de circa veertig commissies zijn verkiezingen nodig. Bij het gros ervan zijn minder of evenveel kandidaten dan zetels, waardoor zij automatisch een plek krijgen. In totaal stelden zich ruim 180 medewerkers en studenten zich beschikbaar voor een plaats in een van de commissies.
Naast de faculteitsraden en centrale medezeggenschapsraad kent de HU opleidingscommissies en GOC’s voor clusters of alle opleidingen van een faculteit. Bij drie faculteiten hebben zowel docenten als studenten zitting in de commissies, terwijl bij de andere alleen studenten deelnemen.
De verkiezingen voor de faculteitsraden, centrale medezeggenschapsraad en commissies zijn van 21 mei tot en met 1 juni. (GR)

Zie: www.verkiezingen.hu.nl