Gastcollege Tijs van den Brink geopenbaard

Fragmenten van het interne gastcollege van EO-presentator Tijs van den Brink aan de faculteit Communicatie en Journalistiek zijn gepubliceerd op de website www.dumpert.nl. Dit is tegen de afspraken in.

‘Oh ja, afgesproken is dat niets van wat hier gezegd wordt naar buiten wordt gebracht’, benadrukte Van den Brink bij aanvang van de les op donderdag 24 september. Zijn optreden vormt een onderdeel van de lezingenserie van studievereniging LeF van de School voor Journalistiek.

De EO-coryfee klapte uit de school over interviewafspraken met premier Balkenende, aspiraties voor een eigen programma, objectiviteit in de journalistiek,, tv-recensent Jean-Pierre Geelen van de Volkskrant en een nieuw programma. De fragmenten zijn door een toehoorder stiekem opgenomen en de afgelopen dagen op de aan GeenStijl gelieerde site gezet.

Het publiceerverbod van de lezingen is vaker onderwerp geweest van controverse. December vorig jaar zegde Rita Verdonk’s pr-man Kay van de Linde een LeF-college af nadat uitspraken van hem tijdens een lezing aan de Universiteit van Amsterdam in de media opduikelden. Enkele weken later haalde de studentenwebsite www.humedia.nl zich de woede van sportcriticus Hugo Borst op de hals omdat de site opriep een gezamenlijke gastles van hem en collega Bert Maalderink op te nemen en te publiceren.

UPDATE De student die het gastcollege heeft opgenomen en openbaar gemaakt meldt zich anoniem op HuMedia.nl:

‘Ik ben degene die het heeft "gelekt". De reden was eigenlijk om te kijken hoe zoiets gaat lopen n.a.v. een anonieme tip. In dit geval was dat dus zeer geslaagd en zeker niet verwacht. Een stukje met weinig nieuwswaarde wat door de ‘media’ wordt opgeblazen. Bovendien heb ik een hekel aan het feit dat Tijs een geheime sfeer probeert te scheppen terwijl hij zelf journalist is. Het is naar mijn mening ook wel te verwachten dat dit naar buiten werd gebracht, is het niet door mij dan wel door iemand anders.

En ik ben uiteraard geen voorstander van de EO, dat speelde ook mee in mijn overweging dit naar buiten te brengen. Misschien sadistisch van mijn kant uit, maar dat moet kunnen.

Maar uiteindelijk is het meer een proef. Mensen doen altijd laagdunkerig over Geenstijl, maar via dit medium kan je redelijk veel bereiken. Zoals je ziet heeft ‘De Pers’ het ook al overgenomen, en staat het zelfs bovenaan op NUJIJ.nl

En dat allemaal door wat simpele opnamen en een anonieme tip.’

En gaat de discussie aan: www.humedia.nl/profile/Lieveranoniem