Gedeeltelijke verkiezingen nodig

Er komen verkiezing voor studentzetels in de centrale medezeggenschapsraad (CMR), drie faculteitsraden en vier opleidingscommissies. Bij de personeelsgeledingen komen geen verkiezingen.

Dat blijkt uit de voorlopige lijst van kandidaatstelling die de kiescommissie heeft vastgesteld. Bij de overige raden en commissies zijn geen verkiezingen nodig omdat er evenveel of minder kandidaten zijn dan vacante zetels. Maandag 27 oktober wordt de definitieve lijst gepubliceerd op www.verkiezingen.hu.nl.

Het gaat om tussentijdse verkiezingen die van 24 tot en met 29 november worden gehouden. Die zijn noodzakelijk omdat een aantal studenten (en medewerkers) gaandeweg de zittingsperiode de medezeggenschapsraden heeft verlaten. Aanvankelijk zouden de verkiezingen eind vorig studiejaar plaatsvinden, maar om de huidige eerstejaars een kans te geven zich verkiesbaar te stellen zijn ze verzet.

Voor de zes vacante zetels in de CMR stellen zich twintig kandidaten beschikbaar. Bij de raad van de faculteit Economie en Management (FEM) strijden zestien studenten om drie zetels, de faculteit Natuur en Techniek (FNT) telt negen kandidaten op zes lege plaatsen en bij de faculteit Maatschappij en Recht dingen vijf studenten naar drie zetels.

Verder komen er verkiezingen bij de (gemeenschappelijke) opleidingscommissies Economics (FEM), Instituut voor Gebouwde Omgeving (FNT), farmakunde (Gezondheidszorg) en het cluster elektrotechniek/mediatechnologie/security technology (FNT).