‘Geef opleidingscommissies instemmingsrecht’

Om invloed te hebben op de kwaliteit van het onderwijs moeten de opleidingscommissies (OC’s) instemmingsrecht hebben. Hierdoor kunnen zij jaarlijks ‘groen’ of ‘rood’ licht geven aan het curriculum.

Dat stelt het dagelijks bestuur van de faculteitsraad Economie en Management voor in een brief aan de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR). Een commissie van de CMR bespreekt woensdag twee april het reglement van de opleidingscommissies.

Naar aanleiding van een onderzoek van de studentenbond LSVb naar de faciliteiten van de OC’s, constateert de faculteitsraad dat er niets mis mee is. Alle Gemeenschappelijke Opleidingscommissies (GOC’s) van de faculteit hebben een secretariaat, postvak en een budget.

Maar dat betekent nog niet dat ze goed hun werk kunnen doen, aldus de faculteitsraad. Omdat de directeuren van de instituten het afgelopen jaar de informatie over het curriculum te laat of helemaal niet aanleverden, konden de commissies zich hier niet over uitspreken. In een geval leidde dit tot een negatief advies, terwijl de opleiding wel met het afgekeurde onderwijsprogramma van start ging, aldus de faculteitsraad.

Het reglement is ‘te vrijblijvend’ en moet daarom aangescherpt worden, zo staat in de brief. Behalve instemmingsrecht, moeten er ook termijnen komen waarbinnen directeuren informatie dienen te verschaffen.