‘Geen aparte bekostiging allochtone studenten’

Vorige week verscheen er een notitie van de vijf grote hogescholen in de Randstad, waarin zij voor de komende zes jaar 64 miljoen euro extra claimen voor de bestrijding van de uitval onder hun niet-westerse allochtone studenten. Ruim de helft van hen haalt de eindstreep niet –van autochtonen is dat 35 procent – waardoor de vijf instellingen zo’n zeventig miljoen euro aan inkomsten mislopen.
‘Uitvalbestrijding van bepaalde groepen kun je beter aanpakken op projectbasis. We hebben de problemen van deze groep aangekaart. Bij minister Plasterk van OCW, maar ook bij departementen als ‘Wonen, Wijken en Integratie’, Economische Zaken en Sociale Zaken’, zegt Terpstra.
De HBO-raad was op de hoogte van het plan van de vijf Randstadinstellingen, verzekert hij. ‘Het is hun voorstel, maar er is zeker ruggenspraak geweest.’ (HOP)