‘Geen bewijs voor genade-zesjes aan de universiteit’

'De universiteiten delen kwistig genadezesjes uit', schreef de Volkskrant. Staatssecretaris Zijlstra is er niet van onder de indruk.

In antwoord op vragen van de PVV schrijft de staatssecretaris dat hij het artikel in de Volkskrant van 28 februari kent, 'maar het onderliggende onderzoek niet'. De vier VU-studenten journalistiek, die zich samen ‘het topje van de ijsberg’ noemen en die het onderzoek voor het artikel uitvoerden, zijn volgens Zijlstra vooralsnog niet bereid gevonden om dit openbaar te maken.

Uit het genoemde krantenartikel kan hij niet opmaken dat de universitaire diploma’s zomaar worden weggegeven. Van de tweeduizend docenten die door de studenten zijn aangeschreven hebben er 180 gereageerd, schrijft Zijlstra. Daarvan zegt een derde druk te ervaren om genadezesjes te geven.

De vragenlijst kreeg Zijlstra wel in handen en die bestond uit negen vragen, waarvan drie over contactgegevens. 'Bij de overige zes vragen is bij vijf alleen een antwoord ‘ja’ of ‘nee’ mogelijk. Daarmee biedt het onderzoek mijns inziens geen basis voor uitspraken over niveaubewaking in het wetenschappelijk onderwijs.'

'Volgens de studenten ging het om een steekproef met als oogmerk het bereiken van de media', aldus Zijlstra. 'Ik constateer dat ze daarin geslaagd zijn.'

In gesprek met het Hoger Onderwijs Persbureau erkenden de studenten dat de steekproef klein was. 'We vonden de resultaten belangrijk genoeg om naar buiten te brengen. Als je goed genoeg leest, zie je wel dat we maar weinig docenten hebben bereikt.'

De begeleidende docent vindt dat de vier studenten goed onderzoek hebben verricht, maar 'zou het nooit opgeschreven hebben zoals het nu in de Volkskrant staat'.