Geen studie Portugees meer in Nederland

Na sterrenkunde schrapt de Universiteit Utrecht opnieuw een kleine opleiding. Portugese taal en cultuur verdwijnt, omdat te weinig studenten er belangstelling voor hebben.

Formeel zullen ook theologie en Arabische taal & cultuur verdwijnen, maar zij keren grotendeels terug in de opleiding religiewetenschappen. Dat meldt DUB, de nieuwswebsite van de Universiteit Utrecht.

De faculteit geesteswetenschappen moet 3,3 miljoen euro bezuinigen en Portugees trekt 'eenvoudigweg te weinig studenten', aldus decaan Wiljan van den Akker. 'Dit jaar waren het er minder dan vijf.'

'Het handjevol studenten dat werkelijk uitsluitend op Portugal wil focussen, kan misschien veel beter naar een universiteit in dat land zelf gaan', zegt hij tegen DUB. Anderen kunnen terecht bij de opleiding Latijns-Amerika-studies van de Universiteit Leiden.

Daar zijn overigens plannen om Portugees een grotere rol te geven, zegt een medewerker desgevraagd. Momenteel is de opleiding nog vooral op het Spaanstalige deel van Zuid-Amerika gericht.

'Ook al is Portugees een grote taal, je moet er niet blind voor zijn dat er in Nederland maar weinig belangstelling voor is', reageert Frits van Oostrom, voorzitter van het regieorgaan Geesteswetenschappen. 'Dat het om de enige opleiding Portugees gaat, is aanleiding om nog eens achter de oren te krabben. Maar dat zal men in Utrecht één en andermaal gedaan hebben.'

Elke universiteit gaat over zijn eigen opleidingspakket, benadrukt Van Oostrom. 'Maar het is goed gebruik om extra na te denken en met anderen te overleggen als je unieke opleidingen in huis hebt.'