Geen subsidie voor Groningse huurteams

De Groningse Studentenbond (GSb) en Dwars, de jongerenorganisatie van GroenLinks, hadden om de huurteams gevraagd. Volgens Nicolette Woestenburg van de GSb vinden de meeste raadsleden het idee wel sympathiek. ‘In de toekomst is een bijdrage niet uitgesloten, maar ons is gevraagd om eerst de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool te benaderen.’
Onderzoek van de GSb wees vorig jaar uit dat bijna de helft van de Groningse studenten te duur woont: gemiddeld betaalden ze 64,30 euro per maand te veel. Ze ondernemen daar opmerkelijk weinig tegen, uit onwetendheid of uit angst voor de reactie van hun huisbaas.
Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kennen wel huurteams, die ook kamerbewoners bijstaan in procedures bij de huurcommissie. (HOP)