Geldspreekuur voor scholieren

Een groep studenten van de faculteit Maatschappij en Recht helpt leerlingen van ROC Midden Nederland met het omgaan met geld. Zij houden wekelijks een spreekuur.

Vanaf eind februari tot de zomervakantie kunnen scholieren van ROC Midden Nederland elke woensdagmiddag voor advies over geldzaken aankloppen bij de studenten. Zij zijn dan aanwezig op de afdeling Zorg en Welzijn aan de Vondellaan.

Het gaat om twaalf tweede- en derdejaars studenten sociaal-juridische dienstverlening, pedagogiek en maatschappelijk werk en dienstverlening. Zij lopen sinds september vorig jaar stage bij leerbedrijf Punt van de faculteit. De studenten ontwikkelen en geven lessen, workshops en cursussen aan jongeren over het omgaan met geld.

Uit onderzoek van Punt uit 2007 onder leerlingen van ROC Midden Nederland bleek dat eenderde van hen kampt met schulden. ‘Van de studenten leren ze zaken als bugetteren en wat het kost om rood te staan. En dat het verstandig is om blauwe enveloppen van de Belastingdienst te openen in plaats van ze ongeopend weg te leggen’, vertelt begeleider en docent Eelco Koot.

Hij benadrukt dat de scholieren meer leren van leeftijdgenoten dan van ouderen. ‘Studenten weten wat er leeft bij de jeugd. Ze weten de goede toon te vinden en praten over de juiste mobieltjes en ringtones.’ De afgelopen week vond op de ROC-afdeling een ‘geldweek’ plaats, met standjes, workshops en een excursie naar het Geldmuseum.