Geschiedenisprijs voor Hans Zijlstra

Hans Zijlstra (rechts), medewerker bij de afdeling HR Services, heeft de Utrecht Geschiedenisprijs 2012 gewonnen. Hij ontving een bedrag van 2.500 euro en een penning voor zijn onderzoek ‘Natuur en recreatie in het Zeisterbos, 1913-1940’.

De prijs is uitgereikt tijdens een bijeenkomst van de Historische Vereniging Oud-Utrecht op donderdag 24 mei. De Utrecht Geschiedenisprijs wordt elke twee jaar toegekend door deze vereniging. Zijlstra onderzocht hoe de gemeente Zeist recreatie en natuur manier combineerde na de aankoop van het Zeisterbos in 1913.

Hij deed onderzoek in archieven en schreef een artikel dat van een goed wetenschappelijk gehalte is, aldus de jury. ‘Het geheel maakt een degelijke indruk, de conclusies zijn goed onderbouwd en de leesbaarheid is behoorlijk.’ Het wordt gepubliceerd in het Jaarboek Oud-Utrecht dat 25 november verschijnt.

Zijlstra heeft geschiedenis gestudeerd en is part time in dienst van de hogeschool. Daarnaast doet hij onderzoek naar natuurbeleving in de negentiende eeuw, onder meer voor de gemeente en provincie. Het onderzoek naar het Zeisterbos deed hij op persoonlijke titel.