Gevangenisstraf voor huisbaas

Wegens afpersing en bedreiging van een huurder is Nico van der V. door de Utrechtse rechtbank veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk, plus een werkstraf van 80 uur.

Volgens de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) onderstreept de uitspraak het belang van zogenaamde huurteams, die studenten helpen bij een te hoge kamerhuur.

Huisbaas Van der V. maakte in februari grote problemen toen een student zijn te hoge huur aanvocht. Via de huurcommissie en de kantonrechter kreeg de huurder gelijk: hij had recht op ruim 7000 euro te veel betaalde huur. Zijn woedende huisbaas dwong de student echter tot het tekenen van een beëindigingsovereenkomst van het huurcontract. Én een brief waarin hij verklaarde 7500 van zijn huisbaas te hebben gekregen. Dat was het bedrag waar hij volgens de kantonrechter recht op had, aangevuld met een ‘oprotpremie’. ‘Ik zou die papieren maar ondertekenen als ik jou was’, dreigde Van der V.

Volgens voorzitter Gerard Oosterwijk van de LSVb zijn veel studenten bang om hun te hoge kamerhuur aan te vechten. Een terechte angst, gezien het Utrechtse voorbeeld. De LSVb pleit dan ook voor huurteams die studenten ondersteunen. ‘Heel goed dat deze huisbaas door de rechter is aangepakt. Hopelijk is dit een afschrikwekkend voorbeeld voor andere verhuurders’, aldus Oosterwijk. ‘Het zou goed zijn als Utrecht een huurteam krijgt, dat langs de deuren gaat om studentenkamers op te meten en de juiste huur vast te stellen.’

Amsterdam en Nijmegen hebben al een huurteam, dat bestaat uit experts op huurgebied. Het initiatief kan zowel afkomstig zijn van studentenorganisaties als van de gemeente, zoals in Amsterdam. ‘Ondersteuning door de gemeente is van groot belang, want dan krijgt het team een officieel karakter en wordt het serieuzer genomen door verhuurders’, aldus Oosterwijk.

De Utrechtse studentenorganisatie USF Studentenbelangen wil volgens Oosterwijk graag een huurteam opzetten. De organisatie was op de tweede dag van de introductiedagen voor studenten (UIT) niet bereikbaar voor een toelichting.