Gezondheidszorg in de top, rechten hekkensluiter

Jaarlijks verschijnt in oktober de Keuzegids Hoger Onderwijs met enquêtes waarin studenten hun oordeel vellen over een aantal opleidingen. Dit jaar verschijnt het boekwerk ook in deelgidsen per domein.
Utrechtse hbo-rechtenstudenten geven de opleiding een 6,16, terwijl het landelijk gemiddeld op 6,62 ligt. Hiermee belandt de opleiding, die enkele jaren geleden is gestart, op de tiende en laatste plaats. De inhoud, samenhang en docenten scoren redelijk, maar studenten zijn ontevreden over de keuzeruimte, communicatie en gebouwen, zo blijkt uit de steekproef.
Een andere jonge loot aan de stam doet het beter: integrale veiligheidskunde staat met een 6,55 op de derde plaats van in totaal zes opleidingen. Studenten zijn redelijk tevreden over de studeerbaarheid, docenten, loopbaanbegeleiding en de samenhang.

Andere opleidingen geven een gevarieerd beeld over de oordelen van studenten. Maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD) in Amersfoort bezet de vijfde plaats van in totaal 24 opleidingen, terwijl de MWD-collega’s in Utrecht op de zestiende plek blijven steken. Digitale communicatie staat op de derde plaats van de vier.
De opleidingen in de gezondheidszorg aan de Hogeschool Utrecht lijken goed te presteren. Logopedie prijkt op twee (van de zeven) en ook farmakunde is tweede (van totaal elf). Mondzorgkunde staat op de derde plaats van de vier opleidingen. Orthopie en optometrie krijgen een relatief hoog cijfer van de studenten: respectievelijk een 7,18 en 7,04. Zij kennen geen verwante opleidingen en kunnen dus niet vergeleken worden.

Bij de onderzochte technische opleidingen blijkt de HU niet voorop te lopen. Alleen informatica in Amersfoort zit in de hogere regionen: een vierde plaats van twintig opleidingen. De Utrechtse variant moet het doen met een gedeelde dertiende plek. Technische informatica is een middenmotor met een gedeelde zevende plaats van veertien studies in het land en bedrijfskundige informatica komt niet verder dan een veertiende plaats van de zeventien. Elektrotechniek in Utrecht doet het met een gedeelde achtste plaats (totaal 18) beter dan de zestiende plaats van de opleiding in Amersfoort. Een tweede plek (van de drie) is ingeruimd voor algemene operationele technologie.

Ook de behandelde economische studies behoren volgens de studenten in de lagere regionen. Commerciële economie belandt op een gedeelde 24-ste plaats van de 29 opleidingen, terwijl international business and management studies een veertiende plaats bezet van de achttien studies. (GR)