Goede internationale studenten ‘hard nodig’

De Nederlandse kenniseconomie mag de strijd om internationaal topstudenten niet verliezen. Hoogwaardig onderwijs, gastvrijheid en meer beurzen voor de ‘werknemers van morgen’ kunnen Nederland voor hen aantrekkelijker maken.

Vijftien kopstukken uit bedrijfleven, hogescholen en universiteiten ondertekenden een oproep die de Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs, zaterdag paginagroot in de Volkskrant plaatst.

Steeds meer landen zoeken veelbelovende studenten, stellen de vijftien, en Nederland mag daarbij niet achterblijven. Het heeft weliswaar een sterke internationale positie, maar ‘niet de reputatie die het verdient’. Het moet zichzelf beter in de internationale markt zetten, onderwijskundige en juridische obstakels wegnemen, de buitenlandse studenten beter begeleiden – ook buiten de collegebanken – en meer beurzen verstrekken. Hoger onderwijs, overheid en bedrijfsleven moeten daarbij als team opereren.

De Nuffic waarschuwt in een begeleidende notitie dat het nieuwe kosmopolitisme waartoe het oproept geen overbodige luxe is, maar een harde voorwaarde voor maatschappelijk en economisch succes.

De advertentie is ondertekend door:

– Ron Bormans, voorzitter College van Bestuur Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

– Jan Bout, voorzitter Raad van Bestuur Royal Haskoning

– Theo Bovens, voorzitter College van Bestuur Open Universiteit

– Pim Breebaart, voorzitter College van Bestuur Haagse Hogeschool

– Sander van den Eijnden, algemeen directeur Nuffic

– Harry Hendriks, directievoorzitter Koninklijke Philips Electronics N.V.

– Trude Maas-de Brouwer, voorzitter Raad van Toezicht Nuffic

– Jan Willem Oosterwijk, voorzitter College van Bestuur Erasmus Universiteit Rotterdam

– Marjan Oudeman, Executive Director Corus Strip Products Division

– Yvonne van Rooy, voorzitter College van Bestuur Universiteit Utrecht

– Ad Scheepbouwer, voorzitter Raad van Bestuur KPN

– Melek Usta, directeur Colourful People

– Ben Verwaayen, voormalig Chief Executive BT Group

– Kees van der Waaij, directievoorzitter Unilever Nederland Holdings B.V.

– Peter de Wit, president-directeur Shell Nederland B.V.