Gratis ‘ov-previewkaart’ in Rotterdam

De Rotterdamse ov-bedrijven en de NS hebben een zogeheten previewkaart voor studenten ontwikkeld. De toegangspoortjes springen – als alles goed gaat – automatisch open als de chipkaart op tien centimeter afstand van de kaartlezer wordt gehouden. Om deelname aantrekkelijk te maken kunnen studenten tot eind april zeven dagen per week gratis reizen in de regio Rotterdam. Overigens moeten ze dan ook hun reguliere ov-studentenkaart meenemen, want er staat geen foto op de tijdelijke chipkaarten.
Als het systeem landelijk wordt ingevoerd krijgen studenten – net als andere ov-abonnees – een persoonsgebonden chipkaart met pasfoto. Van de chip wordt afgelezen of er is gekozen voor een week- of een weekendabonnement. Buiten de gratis reistijden geldt een reductietarief van veertig procent, net als nu. Daarvoor dienen studenten wel voldoende saldo op de kaart te hebben. Reizigers kunnen de geplande tocht van tevoren ‘laden’, en als ze verder gaan dan de bedoeling was, wordt het verschuldigde extra bedrag automatisch verrekend bij de uitgangspoort. (HOP)