GroenLinks: dertigduizend studenten in kantoorpanden

GroenLinks wil kantoorpanden ombouwen tot studentenwoningen om de kamernood te bestrijden. Dertigduizend studenten zouden ermee geholpen zijn, denkt de partij, maar volgens studentenhuisvesters is dat iets te optimistisch.

Acht miljoen vierkante meter aan lege kantoren kunnen volgens GroenLinks veranderen in 150 duizend woningen, onder andere voor studenten. Bestemmingsplannen moeten eenvoudiger kunnen worden aangepast en het voor verbouw benodigde geld komt uit een ‘verwijderingsfonds’, waarin bedrijven een bijdrage storten als ze ergens een nieuw pand neerzetten.

Het plan is niet erg realistisch, denkt Vincent Buitenhuis van Kences, de samenwerkende studentenhuisvesters, maar aan de andere kant: 'We kunnen in deze tijd wel wat wishfull thinking gebruiken.'

Volgens hem blijft het lastig om kantoorpanden om te bouwen tot studentenwoningen. Van de honderd panden zijn er maar drie geschikt, denkt hij. 'En al zijn het er tien, dan is het nog niet veel.'

Het hangt af van de locatie ('Veel van die panden staan niet in de binnenstand, maar ergens langs de snelweg'), de eigenaar ('Die moet er zin in hebben') en de gemeente ('Die moet het bestemmingsplan willen aanpassen').

Bovendien zijn veel panden niet geschikt. Soms moeten de bouwers zoveel plafonds verhogen, leidingen omleggen, toiletten en douches bouwen en keukens plaatsen, dat nieuwbouw nog altijd goedkoper is.

Toch zijn de omstandigheden gunstiger dan voorheen, meent Buitenhuis. Dat komt onder andere door de woningmarkt: eigenaren krijgen niet zoveel geld meer voor hun vastgoed en kijken daardoor sneller naar studentenwoningen. Ook zijn de bouwregels versoepeld, waardoor het makkelijker is geworden om kantoorpanden in studentenwoningen te veranderen. 'Maar het is niet dé oplossing.'