Groep farmakunde studenten winnaar Startup Award

Vijf HU-studenten farmakunde zijn winnaar van de Startup Award, een ondernemingsprijs voor studenten en jonge ondernemers uit de regio Utrecht. De groep versloeg met hun Pharmapp-4-nursing drie andere studentondernemers in de finale.

De winnaars van de award zijn Amy van Kuijk, Tugba Çoban, Solange Galvez Vargas, Sevda Aksar en Beatrijs van Riemsdijk. De door hun bedachte applicatie voorkomt medicatiefouten. Het is de bedoeling dat deze geïnstalleerd wordt op de medicijnkar. De app ondersteunt verpleegkundigen bij het toedienen van medicijnen. En verstrekt informatie over het medicijn, de toe te dienen hoeveelheid en de eventuele bijwerkingen van de medicatie.

De applicatie is nog niet ontwikkeld, dat gaat de komende maanden gebeuren. Met de prijs won Van Riemsdijk een check van vijfhonderd euro en een half jaar kantoorruimte bij UrtrechtInc in De Uithof.

Naast Van Riemsdijk streden HU-studenten Bram van Dam en Rutger Taal ook voor de prijs. Van Dam deed mee met het product JOS: Jas op Slot. Een beveiligingssysteem, dat het weghalen van jassen tegen gaat door middel van een slot aan het haakje waar de jas aan vast zit. Taal streed mee met de Anti Wipstoel, een stoel met wieltjes die het stoelwippen tegen gaat.

De Startup Award is een samerwerking tussen UtrechtInc en Utrecht SIFE.