Grootste kerstboom Utrecht siert studentenflat

Op de oranje studentenflat van het Tuindorp-West Complex is de grootste kerstboom van Utrecht te bewonderen. Op het achttien verdiepingen tellende gebouw zijn lichtsnoeren bevestigt, die de denneboom vormen.

Martijn Maas, Bestuurslid Woonbestuur Tuindorp-West Complex, heeft de kerstboom mee opgetuigd. ‘Met zijn drieen hebben we vier en een half uur gewerkt aan de boom en de lichtslangen aan de galerijen bevestigd. Van tevoren hebben we uitgerekend en bedacht waar de lichtsnoeren moesten beginnen en eindigen.’  De gebruikte snoeren bestaan uit LED-verlichting waardoor het een energiebesparende boom is. De verlichting werkt op timers en gaat tussen vijf en twaalf ‘s avonds aan.

Twee jaar geleden was er op het Tuindorp-West Complex ook al een kerstboom te bezichtigen. ‘Dat was het initiatief van de bewoners van de rode flat. Sindsdien is er geen kerstboom meer geweest waardoor het woonbestuur besloot er een te maken’, vertelt Maas. ‘We hebben al veel positieve reacties gehad. De boom wordt veel geliked op Facebook. Tijdens het bouwen, kregen we ook veel reacties toen staken er kopjes naar buiten om te kijken waar we mee bezig waren.’

De kerstboom is tot 1 januari te aanschouwen en is volgend jaar weer van de partij.

Op het Tuindorp West Complex wonen ongeveer 1200 studenten in drie flats en laagbouw die door de SSH worden verhuurd.