Gros HU-opleidingen zit onder het gemiddelde

De HU-opleiding personeel en arbeid scoort hoger dan het landelijk gemiddelde. Maar zeven andere recent onderzochte studies van de Hogeschool Utrecht zitten daar onder.

Dat blijkt uit het eind vorige week verschenen themanummer ‘Studeren’ van Elsevier. Elk jaar onderzoekt het weekblad een aantal opleidingen in het land aan de hand van enquêtes onder studenten. Zij geven een oordeel over onder meer de opleiding, docenten en faciliteiten.

Personeel en arbeid blijkt een topper. De opleiding krijgt een 7,5 tegenover een landelijk gemiddelde van 7. Daarmee staat zij op de vierde plaats van in totaal twintig. Verpleegkunde doet het wat minder goed: Met een 6,7 blijft zij steken op een gedeelde elfde plek (van de achttien).

De onderzochte economische en technische opleidingen uit Utrecht behoren volgens de rankings van Elsevier tot de middenmoot of belanden in de lagere regionen. Accountancy en bedrijfskundige informatica scoren zwaar onder het gemiddelde en zijn hekkensluiters. Management, economie en recht staat op een vijftiende plaats (van de zeventien), terwijl logistiek en economie de vierde plaats bezet (van de negen). Elektrotechniek deelt een twaalfde plaats (van totaal zestien) en technische bedrijfskunde staat op de negende plek (van de vijftien).

Van de dertig HU-opleidingen die Elsevier de afgelopen jaren onderzocht geven de studenten er vier een 7 of hoger.

Bekijk de scores van de opleidingen in de afgelopen jaren hier