Hbo is zeven euro goedkoper dan universiteit

Choice vroeg zo’n twintigduizend studenten om de kosten te schatten die ze maken voor materiaal, dagtochten, boeken enzovoorts. De resultaten zijn opgenomen in de database Studiekeuze-informatie, die de basis vormt van de Keuzegids Hoger Onderwijs, die donderdag verschijnt. Gemiddeld kost een universitaire studie 570 euro extra per jaar. Aan een hogeschool zijn ze jaarlijks 563 euro kwijt.

Het is de tweede keer dat de vraag in de studentenenquête is gesteld. Vorig jaar waren de verschillen groter: de wo’ers betaalden toen jaarlijks 55 euro meer dan hbo’ers. Maar niet alle opleidingen komen iedere ronde aan de beurt. In de enquête van 2005 werden onder andere de studenten tandheelkunde ondervraagd en die trokken het gemiddelde omhoog: aan de Vrije Universiteit kostte die studie volgens de studenten maar liefst 1309 euro extra.

Geen enkele opleiding is nog over het record van tandheelkunde heen, hoewel vier vormgevingsopleidingen in de buurt komen: daar betalen de studenten jaarlijks meer dan duizend euro boven op het collegegeld.

Nee, dan de filosofen. Die zijn gemiddeld 367 euro kwijt. Voor filosofie heb je, om maar wat te noemen, geen witte jas of apparaten nodig. Ook om te dansen is kennelijk geen dikke portemonnee vereist, want dansers in opleiding spenderen jaarlijks 248 euro.

Je zou denken dat studies vooral duur zijn als er vreemde instrumenten of materiaalkosten bijkomen, maar de studie rechten is aan de universiteit ook duurder dan gemiddeld: 741 euro per jaar. Het zal ’m in de boeken zitten. Voor hbo-rechten betalen studenten overigens 140 euro minder.

Bij de massastudie economie betalen de studenten nog geen honderd euro boven het gemiddelde. Hun broeders en zusters bij hbo commerciële economie zoeken dat gemiddelde exact op. Aan de populaire psychologie-opleidingen betalen studenten jaarlijks drie tientjes boven het gewone bedrag.

HOP