Hbo miljoenen in de plus

Het hbo is in 2007 opnieuw rijker geworden, meldt het Onderwijsblad van vakbond AOb. Het gezamenlijke eigen vermogen steeg met 38 miljoen naar bijna een miljard.

De AOb baseert zich op onderzoek van CFI, de controlerende financiële instantie van het ministerie van OCW. In een persbericht staat te lezen dat het hbo in 2006 nog een positief resultaat van 67 miljoen euro boekte. Een flink bedrag voor een sector zonder winstoogmerk. De gemiddelde solvabiliteit – het vermogen om langlopende schulden te voldoen – is stabiel op 36 procent. Dat is in lijn met afspraken binnen de HBO-raad: die houden een minimum aan van 35 procent. De HU zit dik boven de 40 procent.

Lang niet alle grote hogescholen houden zich overigens aan de vuistregel van de koepel: de Hogeschool Rotterdam (29 procent), de Hogeschool van Amsterdam (28 procent), de Hogeschool Inholland (28 procent) en Fontys (27 procent) zitten onder de solvabiliteitsnorm. Bestuurders van grote, gesubsidieerde hogescholen durven volgens het Onderwijsblad meer risico te lopen.

De AOb voert al geruime tijd actie tegen onderwijsinstellingen die geld oppotten. Vooral het het basis- en voortgezet onderwijs zou zich daaraan schuldig maken. Voor hogescholen vindt de bond een solvabiliteitsmarge tot zestig procent aanvaardbaar. Zij moeten hun omvangrijke gebouwen en dure practica immers zelf betalen.