Hbo-propedeuse op de havo

In Hoogeveen kunnen scholieren straks tegelijkertijd hun havo-diploma en hun hbo-propedeuse halen. Dan wagen ze vaker de sprong naar de hogeschool, hopen de initiatiefnemers. Maar wordt het niveau wel hoog genoeg?

Bij wijze van experiment mogen havisten van het Roelof van Echten College vanaf september 2009 hbo-vakken gaan volgen in de vrije uren van hun keuzeprofiel. Daarmee kunnen ze vrijstellingen krijgen van de Stenden Hogeschool, voorheen de Christelijke Hogeschool Nederland en de Hogeschool Drenthe. Havisten die goed hun best doen mogen de propedeuse zelfs helemaal overslaan en in het tweede jaar beginnen.

Tweeënhalf miljoen euro is hiervoor beschikbaar: bedrijven in de regio investeren bijna anderhalf miljoen en het platform voor beroepsonderwijs legt een miljoen euro bij. ‘De regio heeft een lagere deelname aan het hoger onderwijs dan de rest van Nederland’, zegt Stenden-bestuurder Klaas-Wybo van der Hoek. ‘Daar moet iets aan veranderen. We willen laten zien dat het hbo niet eng is en dat het best interessant is wat daar gebeurt.’

Onbekend is nog welke hbo-studies de scholieren aangeboden krijgen. Economische en technische opleidingen liggen voor de hand, zegt projectleider Lineke de Vries van het Roelof van Echten College, maar misschien ook lerarenopleidingen. De leerlingen volgen algemene hbo-vakken, zoals management, communicatie en onderzoeksvaardigheden. Ze zullen naar verwachting wel extra huiswerk moeten maken. Het past niet allemaal in de vrije uurtjes, verwacht Van der Hoek van Stenden Hogeschool.