HBO-raad blij met toezeggingen ABP

Het ABP reageerde op een uitzending van het tv-programma Zembla van afgelopen zondag, waarin bleek dat grote Nederlandse pensioenfondsen het afgelopen jaar miljoenen hebben belegd in bedrijven die clusterbommen en landmijnen produceren of die kinderarbeid toestaan.
In april zal het ABP openheid geven over al haar aandelen in bijna vierduizend beursgenoteerde bedrijven. Het fonds benadrukt dat het zich bij zijn beleggingskeuzes houdt aan wetgeving en internationale verdragen. Over zaken die niet bij wet of verdrag verboden zijn maar toch als zeer verwerpelijk beoordeeld worden – zoals clusterbommen – beraadt het ABP-bestuur zich.
Woordvoerder Paul Helbing van de HBO-raad meldt dat er dinsdag een gesprek is geweest tussen het ABP en vertegenwoordigers van werkgeversorganisaties. ‘We zijn heel tevreden dat het fonds zich bezint op zijn beleggingskeuzes en daarover volledige openheid gaat bieden.’
Universiteitenvereniging VSNU heeft met het ABP vaker contact gehad over ethische beleggingskeuzes. De branchevereniging wil een duidelijke lijn tussen de uitgangspunten van het pensioenfonds en de aard van de investeringen die het doet om tot goede resultaten te komen. Een woordvoerder: ‘Je kunt van alles doen om mensen een financieel gezonde oude dag te bezorgen, maar doe dat niet door te investeren in de wapenindustrie of in een organisatie die de zeeën leegvist.’ (HOP)