Hbo steeds populairder

Bijna honderdduizend studenten begonnen in september aan een hogeschool-opleiding. Vooral de bètatechniek-studies doen het goed, blijkt uit voorlopige cijfers van de HBO-raad.

In 2008 startten bijna 99 duizend studenten met een hbo-opleiding. Dat is 2,4 procent meer dan een jaar terug. Vooral de richting bètatechniek is populair: het aantal eerstejaars nam toe met 4,9 procent.

Volgens HBO-raadvoorzitter Doekle Terpstra laten de cijfers zien dat hogescholen zich inzetten om de ambities van het door de regering ingestelde Platform Bèta Techniek te bereiken. Als het aan Terpstra ligt, gaan die cijfers nog omhoog: ‘Hogescholen trekken er hard aan het aantal studenten dat kiest voor een opleiding bètatechniek in 2009 nog verder toe te laten nemen.’

Op dit moment staan bijna 384 duizend studenten ingeschreven aan een hogeschool. Daarmee neemt het hbo bijna tweederde van het hoger onderwijs voor haar rekening.