‘Heel gaaf om een plak te winnen’

The Daily Dutch bericht over speciale herinneringen van oud Olympische topsporters. Dit keer vertelt Marieke Westerhof, docent Recht aan de Faculteit Maatschappij en Recht van de Hogeschool Utrecht, over haar ervaringen tijdens de Spelen van Atlanta.

In Atlanta (1996) lukte het de Nederlandse roeisters van de vrouwenacht net niet op het podium te komen. Vier jaar later namen de vrouwen revanche met een zilveren medaille in Sydney. Marieke Westerhof (37), destijds nog rechtenstudent in Utrecht, maakte deel uit van de roeiploeg.

Vlak voor het begin van de Spelen in Londen komen herinneringen aan de wedstrijd in Sydney weer boven: ,,Het winnen van de zilveren medaille was natuurlijk gaaf, maar ook de goede en bijzondere voorbereiding maakten het een ultieme ervaring.”

De bijzondere voorbereiding had te maken met de samenstelling van de ploeg. Doordat twee roeisters uit de acht (Pieta van Dishoeck en Eeke van Nes) ook uitkwamen in de ‘dubbel twee’ was het vaak niet mogelijk met de volledige wedstrijdploeg te trainen. ,,Dat was voor ons spannend, maar ook voor de, overigens heel goede, reserves. Al was de voorbereiding niet perfect, we bleven rustig en hielden vertrouwen. Met die instelling wonnen we uiteindelijk de zilveren medaille.”

De roeisters waren niet direct tevreden. ,,Toen we de boot uitkwamen, baalden we in eerste instantie dat we geen goud hadden gewonnen. Maar daarna kwam de blijdschap al snel. Helaas moesten we toen nog wachten op de wedstrijd na ons voordat de huldiging begon. De olympische medailleceremonie is echt een stapje hoger dan een WK-ceremonie. Dan sta je daar, met een plak om je lijf. Heel gaaf.”

Daarna mochten de roeisters naar de tribune om hun familie en vrienden te zien. Westerhof werd aangemoedigd door vriendinnen van haar roeivereniging A.U.S.R. Orca uit Utrecht. ,,Dat was echt geweldig!”

Toen de huldiging voorbij was, konden de vrouwen gaan feestvieren. Al was dat niet voor iedereen weggelegd: ,,Onze stuurvrouw wilde zo licht mogelijk zijn als ze in de boot stapte, dus ze had voor de wedstrijd vrijwel niets gedronken. Na de wedstrijd moest ze meewerken aan een dopingcontrole. Het duurde uren voordat ze kon plassen, terwijl wij al aan het bier zaten.”

Momenteel is Westerhof docent Recht aan de Hogeschool Utrecht, maar het Olympische gevoel zal nooit verdwijnen. ,,De herinneringen leven niet dagelijks meer, maar komen weer boven als ik met ploeggenoten ben, met wie ik in die periode goed bevriend ben geraakt. Tijdens de Spelen in Londen kan Claudia Belderbos, ook van Orca, goud winnen. Ik leef helemaal mee.”