Hoge gasrekening hogescholen

Universiteiten en hogescholen zijn de allergrootste verbruikers van gas, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Maar ja, ze hebben dan ook grote gebouwen te verwarmen.

Het ligt misschien een beetje voor de hand. Het CBS kijkt naar het verbruik van gas ‘per gasaansluiting’ en constateert dan dat universiteiten en hogescholen het meest verstoken van allemaal. Meer dan ziekenhuizen.

Wat we hiermee kunnen? 'Met deze cijfers kun je niet vaststellen of onderwijsinstellingen energie verspillen', legt CBS-onderzoeker Remco Holtkamp uit. 'Wel zie je dat ze per vestiging veel gas gebruiken. Met één gasaansluiting moeten ze soms een hele campus verwarmen.'

Overigens zijn er niet bijzonder veel universiteiten en hogescholen, vergeleken met het aantal winkels en bedrijven. Al met al verbruikt het onderwijs minder gas dan bijvoorbeeld de groot- en detailhandel.