Hogere uitval eerstejaars hbo

Eerstejaars hbo-studenten haken vaker af. Van de voltijders die in september 2006 begonnen, viel 16,1 procent binnen een jaar uit. Dat is ruim twee procentpunt meer dan in de lichting ervoor. Maar hbo-studenten halen hun diploma uiteindelijk wel iets sneller.

De hogere uitval in het eerste studiejaar is geen slechte zaak, vindt de HBO-raad: hogescholen worden immers geacht hun nieuwe studenten in het eerste jaar te wegen. Studenten die bij nader inzien een verkeerd vak hebben gekozen of de opleiding niet aankunnen, kunnen beter zo snel mogelijk worden uitgezwaaid.

Bij de lerarenopleidingen is de eerstejaarsuitval sinds dit jaar het hoogst. Dat ligt voor de hand, vanwege de reken- en taaltoets die de pabo’s hebben ingevoerd om ongeschikte studenten eruit te pikken.

Tegelijkertijd hebben na vijf jaar iets meer hbo-studenten hun diploma op zak: 59,2 procent van alle voltijd-hbo’ers die in 2002 van start gingen, studeerde in 2007 af. Het rendement van de lichting 2001 lag een half procentpuntje lager.

Opvallend genoeg is de verbetering vooral te danken aan de economische opleidingen. Die presteren in de rendementen iets minder dramatisch dan voorheen. Na vijf jaar had 55 procent van de lichting uit 2002 het diploma op zak, tegenover 53,5 procent van de lichting daarvoor. Dit is het beste resultaat in jaren, maar economie heeft nog altijd het laagste rendement van alle hbo-sectoren.