Hogescholen claimen meer geld

Niet-westerse allochtone studenten doen gemiddeld langer over hun opleiding dan autochtone. Bovendien valt 55 procent tussentijds uit, tegen 35 procent van de autochtone studenten. Dat kost vooral de hogescholen in de Randstad veel geld, staat in een gezamenlijke  notitie aan minister Plasterk.
Twintig procent tot een kwart van hun jaarlijkse instroom is namelijk allochtoon en samen leiden ze tweederde van alle niet-westerse allochtone hbo’ers op. De Randstadhogescholen rekenen voor dat ze 65 tot zeventig miljoen euro meer bekostiging zouden ontvangen als ze alleen maar autochtone studenten zouden opleiden. Maar omdat ook hogescholen buiten de Randstad met uitvalproblemen onder allochtonen kampen, denken ze samen een financieringsachterstand van 45 miljoen euro te hebben. Ze willen echter méér doen dan alleen hun eigen financiële achterstand inlopen. Om het verschil in uitval tussen autochtone en allochtone studenten weg te werken denken ze de komende zes jaar zeker 64 miljoen euro extra nodig te hebben. (HOP)