Hoorcolleges online

Hoorcollege gemist? Geen nood. De hoorcolleges van een deel van propedeuse bij de faculteit Economie en Management komen als film op Sharepoint.

De wekelijkse hoorcolleges in marketing, bedrijfseconomie en bedrijfskunde, die 1600 eerstejaars in het eerste half jaar dienen te volgen, worden door een professioneel bedrijf gefilmd. Korte tijd voor de tentamens worden ze online op Sharepoint gezet.

‘Ze zijn bedoeld voor studenten die bijvoorbeeld door ziekte een hoorcollege hebben gemist. En studenten kunnen vlak voor het tentamen een bepaald hoorcollege nog eens terugkijken’, zegt docent Erik Alink, samen met propedeusecoördinator Karin van Grafhorst verantwoordelijk voor de pilot.

De veronderstelling dat studenten massaal wegblijven bij de hoorcolleges zelf omdat ze later toch nog te volgen zijn, blijkt in de praktijk niet zo te zijn. ‘De opkomst is juist hoog omdat de docenten veel aandacht besteden aan de inhoud en uitvoering van de hoorcolleges’, stelt Alink. De docenten maken gebruik van beeldmateriaal dat door studenten is geselecteerd. Ook zijn de lessen aantrekkelijk gemaakt door de introductie van duopresentatie en is er meer interactie met studenten.