HU-ereteken voor rector Gispen

Hij kreeg de onderscheiding van collegevoorzitter Geri Bonhof tijdens de Jaaropening van de HU. Het is voor het eerst dat het ereteken werd uitgereikt. Gispen en Bonhof onthulden een glazen sculptuur, waarna hij de bijbehorende draagspeld kreeg opgespeld.
Rector Gispen stond aan de basis van de samenwerking van de Utrechtse universiteit en hogeschool. Hij was ‘inspirator’, ‘motivator’ maar ook een ‘kritische vriend’, zei Bonhof. Even daarvoor hield de rector magnificus, die binnenkort terugtreedt als universiteitsbestuurder, een speech waarin hij inging op de samenwerking tussen de twee instellingen. Het feit dat hij tijdens de Jaaropening uitgenodigd was een rede te houden is tekenend voor de goede verstandhouding, opperde hij. Het is daarom niet nodig om een fusie aan te gaan. ‘Wij hebben in Utrecht bewezen dat het ook anders kan.’ (GR)