HU-ereteken voor Yvonne van Rooy

Yvonne van Rooy, oud-collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht, heeft het ereteken van de HU ontvangen.

Zij kreeg de sculptuur en bijbehorende speld dinsdagochtend 9 oktober uit handen van Geri Bonhof, voorzitter van het college van bestuur van de HU. Plaats van handeling: de personeelskamer Femke aan de faculteit Economie en Management tijdens het USP-café van het Utrecht Science Park.

In september verliet Van Rooy na negen jaar de universiteit om voorzitter te worden van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Bonhof roemde de coöperatieve omgang tussen universiteit en hogeschool. In 2004 trad een convenant in werking dat vier jaar later nog eens werd vernieuwd.

Universiteit en hogeschool werken onder meer samen op de gebieden van studentenvoorzieningen, onderwijs (academische lerarenopleiding), onderzoek (promoveren docenten) en participeren in organisaties als Utrecht Valorisatie Centre en Utrecht Science Park.

Het partnerschap is in de wereld van het hoger onderwijs, waar universiteiten en hogescholen doorgaans apart optrekken, ‘baanbrekend’ en wordt ook wel het ‘Utrechts model’ genoemd, aldus Bonhof. Van Rooy weet als geen ander haar uitgebreid netwerk in te zetten om zaken gedaan te krijgen. Bonhof: ‘Ik durf te beweren dat het Utrecht Science Park er niet geweest was als jij je er niet voor ingezet had.’

Eerder ontvingen Willem Hendrik Gispen, rector magnificus van de Universiteit Utrecht, en de Amersfoortse wethouder Gerda Eerdmans het HU-ereteken.