HU-logo met hamer en sikkel

Medewerkers van Bureau Inschrijving stonden even raar te kijken. Uit de printer rolde briefpapier van de HU met het opschrift ‘Karl Marx Hogeschool Utrecht’, compleet met hamer en sikkel.

De verbazing duurde maar even. Het bleek een 1 aprilgrap van Metten Knüppe, coördinator van de studentenadministratie. Hij had het briefpapier in elkaar geknutseld en dinsdagavond 31 maart in de papierla van de printer gelegd. Een collega, die tot laat aan het werk was, ontdekte de grap vroegtijdig.

Een mislukte 1 aprilgrap, concludeert Knüppe. ‘Bij het eerste vel had zij het al door. Ze wist uit welke hoek het kwam omdat ik voorgaande jaren ook grappen heb uitgehaald.’ De naam Karl Marx Hogeschool Utrecht verwijst naar de bezetting in 1969 van de Tilburgse universiteit, die werd omgedoopt tot Karl Marx Universiteit.

Hij liet het niet bij één geintje. Hij stuurde een mail naar medewerkers van Bureau Inschrijving dat de afdeling gesplitst zou worden in Bureau Inschrijving en Bureau Uitschrijving. Twee argeloze collega’s kwamen gisteren opdraven op een vergadering hierover. Ook mailde hij namens Studielink, het landelijk inschrijfsysteem, dat studenten voortaan via SMS het collegegeld kunnen betalen. Pas bij het aanpassen van de website werd het 1 april-karakter van de mededeling ontdekt.

Knüppe is niet bang dat de parctical jokes tot ontslag leiden: hij begint medio mei aan een nieuwe baan buiten de Karl Marx Hogeschool Utrecht.